JOCURI PENTRU PRESCOLARI
JOC DE MANIPULARE
Denumirea jocului: Ne jucăm cu păpuşile
Alegerea temei de joc:
O fetiţă soseşte plângând la grădiniţă deoarece nu doreşte
să se despartă de mămica ei. Educatoarea se apropie:
- Bine ai venit la
grădiniţă! Ia te uită ce de jucării te întâmpină, şi îi pune în braţe o
păpuşică care şi ea plânge. Vai! cred că i-a fost dor de copii. Ce ar trebui să
facem cu ea să nu mai plângă? Ajutaţi-mă să o facem să nu mai plângă.
Sugerarea acţiunilor
ludice:
Copiii interesaţi se apropie şi i-au în braţe păpuşile care
plâng. Educatoarea le sugerează să hrănească păpuşile cu sticluţe cu biberoane,
să le plimbe prin sală cu cărucioarele, să le spele, pieptene, să le cânte...
etc. Să se joace cum doresc ei.
Acţiunea preferată:
Copiii manipulează păpuşile cum doresc, fără ca educatoarea
să le impună o anumită acţiune. Educatoarea urmăreşte jocul
copiilor şi poate interveni uneori cu întrebări : „– Ce face păpuşica ta acum?
– Mănâncă, doarme, se joacă ..etc.” sau „– De ce păpuşica ta plânge? – Oare nu
îi este foame?” sau „Nu ar dormi mai bine păpuşica dacă i-ai cânta un
cântecel?”
JOC IMITATIV
Denumirea jocului: ,,De-a orchestra”
Alegerea temei de joc:
Întâmpinaţi
de o muzică plăcută şi cunoscută lor copiii descoperă pe o măsuţă, într-un colţ
al grupei mai multe instrumente muzicale pentru copii, viu colorate. Copiii le
studiază pentru a vedea dacă funcţionează şi cum. Încep a se repezi la ele şi a
le folosi, scoţând diferite sunete şi zgomote parcă încercând să cânte cu ele.
Sugerarea acţiunilor
ludice:
Educatoarea
îi spune unui copil care are trompeta în mână să sufle în ea ca să vadă cum
face? Apoi îl întreabă:
-
Cum a sunat acest
instrument muzical?
-
Ta, ta, ta.
-
Haideţi să facem şi
noi ca o trompetă.
Se
procedează la fel şi cu alte instrumente aflate la îndemâna copiilor.
Acţiunea preferată:
Copiii vor putea mai apoi să imite toţi
deodată instrumentul care doreşte, astfel denumindu-se mica orchestră. Iar mai
apoi pentru a se implica cât mai mulţi copii, unii vor cânta la instrumente,
alţii vor imita.
JOCUL DIDACTIC
Denumirea jocului: ,,Spune ce face păpuşa?”
Scopul jocului: formarea deprinderii de a construi
propoziţii utilizând corect verbele la prezent;
Sarcina didactica: indicarea acţiunii executate de
păpuşă;
Regulile de joc: păpuşa „execută” o mişcare
sugestivă. La întrebarea „Spune ce face păpuşa?” copilul indicat, exprimă
verbal acţiunea.
Introducerea in joc: aranjarea scăunelelor sub forma
unui semicerc; pregătirea materialului didactic;
Prezentarea materialului: prezentarea păpuşii
ca un oaspete dornic să îi cunoască mai bine, şi care doreşte să se
împrietenească cu ei jucându-se împreună.
Anunţarea temei şi titlul jocului: se anunţă titlul
jocului „ Spune ce face păpuşa?” Păpuşa atrage atenţia asupra faptului că,
trebuie să observe cu atenţie mişcările pe care le face aceasta.
Explicarea regulilor jocului: păpuşa propune să se
aşeze toţi copiii pe scăunele şi să o urmărească în linişte cu atenţie. Ei vor
trebui pe rând, când sunt numiţi să exprime verbal acţiunea pe care a
executat-o păpuşa. Răspunzând corect primesc câte un bănuţ auriu de ciocolată
la încheierea jocului.
Executarea jocului:
păpuşa se întinde şi închide ochii. Educatoarea întreabă: „Ce face păpuşa?”
copilul numit răspunde: „Păpuşa doarme” jocul continuă cu alte acţiuni
executate de păpuşă.
Complicarea jocului: Păpuşa le împarte fişe în care
păpuşa execută diferite acţiuni. Aceasta le cere copiilor să coloreze acea
imagine în care păpuşa mănâncă.
Analiza jocului: se evaluează rezultatele fişei;
păpuşa face aprecieri asupra modului de desfăşurare a activităţii, repetând
titlul jocului şi modul în care ei s-au jucat.
JOCURI DE CONSTRUCŢII
Centrul de interes: Constructii
Denumirea activităţii: Jocuri şi activităţi
alese
Tema activităţii: utilizarea în redarea
unei construcţii a diferitelor forme geometrice cunoscute.
Subcategoria de joc şi
titlul acestuia: joc cu subiect din viaţa cotidiană – „Oraşul meu!”
Vârsta copiilor: 5-6 ani
Materiale necesare: figuri geometrice din
lemn şi hârtie
Modul de desfăşurare a
jocului:
La sectorul construcţii sunt aşezate
imagini cu clădiri din oraş pe un panou, iar pe măsuţă sunt aşezate figurile
geometrice din lemn. După ce sunt denumite şi descrise, figurile geometrice
sunt asemănate cu diferite părţi din clădirile oraşului prezentat pe panou.
Prin joc, se aşează figurile geometrice astfel încât să se obţină fie un bloc,
fie o casă, care sunt de forme diferite, un copac etc. Se observă părţile
componente în realizarea clădirilor. Apoi se procedează, la complicare, tot aşa
doar că se i-au de data aceasta figurile de hârtie şi sunt lipite pe coli de
hârtie realizând astfel un colaj. După construcţia prin alăturare, suprapunere
şi lipire a pieselor se personifică fiecare lucrare adăugând elemente în plus
după bunul plac. O uşă, balcoane, horn din dreptunghi, geamuri din pătrate etc.
Analiza jocului:
Se analizează lucrările obţinute şi
varietatea acestora, cât şi imaginaţia copiilor în redarea temei cerute. Se
organizează o expoziţie tematică, dedicată zilei oraşului unde se expun toate
lucrările pe această temă din cadrul tuturor activităţilor. Vernisajul se
încheie cu diplome şi un mic bufet.
Jocuri didactice pentru invatamant primar
Denumirea
jocului : Roza vanturilor
Scopul didactic :sa localizeze
corect elemente ale spatiului geografic ;
Sarcina
didactica :sa se
orienteze corect pentru a fixa pozitia punctelor cardinale ;
Continutul
jocului :
Un elev deseneaza cu creta pe parchet, in fata clasei,
roza vanturilor prin linii cu lungimea de 1,5 metri, iar la capetele exterioare
traseaza cercuri cu diametrul de 30 centimetri.In cercul de pe linia care
indica nordul scrie literaN, iar in celelalte nu scrie nimic.La joc participa 8
elevi.Invatatorul are pregatite bilete, pe fiecare dintre ele fiind scris un
punct cardinal sau intercardinal.Fiecare elev trage la sorti un bilet, dar nu
citeste ce scrie decat in momentul in care invatatorul da semnalul.La semnal,
fiecare elev trebuie sa se ajeze in viteza , in cercul care reprezinta punctul
cardinal sau intercardinal indicat de bilet. La fiecare asezare corecat se
acorda 1 punct.castiga elevul care are cele mai multe puncte.Se apreciaza
viteza de reactie la semnal, ocuparea corecta a locului indicat in bilet si se
stabileste clasamentul in functie de punctaj.
Regulile
jocului : continutul
biletului se citeste doar la semnalul conducatorului de joc ;
-elevii
nu au voie sa discute intre ei ;
-sa
lucreze in liniste
Material
didactic :roza
vanturilor desenata pe dusumea sau pe un carton mare
Denumirea jocului : Ruleta
buclucasa
Scopul didactic : activizarea , imbogatirea si nuantarea
vocabularului ;
Sarcina didactica : sa gaseasca antonime pentru cuvintele scrise pe ruleta si
sa alcatuiasca cu ele propozitii.
Continutul jocului :Elevii clase se impart in trei grupe corespunzatoare celor trei randuri de banci ( elevii fiind in
mod egal).Un elev din prma grupa invarte ruleta, care se gaseste pe catedra si
citeste cuvantul in dreptul caruia s-a oprit sageata.De exemplu, acul- sageata
s-a oprit la cuvantul,, zapada ‘’.acest cuvant va fi rostit cu voce tare
si de un alt elev tot din grupa numarul 1.Un elev din grupa a 2a va spune
sinonimul,,nea ‘’sau ,,omat’’ .Un elev din grupa a 3 a va formula o
propozitie folosind sinonimul
respectiv.aprecierea se face cu participarea membrilor grupei adverse.
Regulile jocului :
-se
permite colaborarea in grupa ;
-nu este voie sa se repete o propozitie deja formata ;
-sa se pastreze linistea in timpul jocului ;
Material didactic : ruleta- un disc de carton cu diametru de
50 cm impartit in 8 parti egale, in care se vor scrie cuvinte care au sinonime.
In centrul discului se va fixa o sageata in pozitie orizontala. Pentru o mai
mare stabilitate se recomanda ca discul sa fie fixat pe o sipca de lemn pusa pe un suport rezistent.
Variante ale jocului :Jocul se poate desfasura si individual. De
asemenea se pot recunoaste antonime cat si omonime.
Denumirea jocului: Ghici cine sunt eu?
Scopul didactic:sa-si manifeste si sa –si dezvolte imaginatia si
curiozitatea stiintifica
Sarcina didactica:sa descopere regula pentru a gasi cuvantul ascuns intre
literele din careu si sa alcatuiasca un
scurt text –ghicitoare.
Continutul jocului:
Elevii sunt grupati cate 4. Fiecare grupa isi va lua de pe
catedra cate o hartie. Rintorsi in banci, copiii vor descoperi impreuna regula
dupa care se vor orienta si cuvantul ascuns intre literele din careu.
Dupa ce au descoperit numele
fenomenului( ninsoare, grindina,ceata,roua), vor alcatui in grup un scurt
text-ghicitoare, din 4-5 enunturi in care sa-l decsrie foarte clar(cum se
manifesta, avantaje si dezavantaje pentru om si natura)In formularea
enunturilor nu au voie sa foloseascanumele fenomenului ( cuvinte
interzise).Pentru descoperirea cuvantului si alcatuirea ghicitorii se acorda
5-7 minute.dupa realizarea acestor sarcini, fiecare grupa isi va delega un
reprezentant care va citi in fata clasei ghicitoarea, personificand fenomenul
si ocolind cuvintele interzise.Celelalte grupe vor ghici despre cine este
vorba.Castiga grupacare a obtinut cele mai multe puncte:2 puncete pentru
decsoperirea cuvantului in careu, 3 puncte pentru text, 2 puncte pentru
interpretare, 1 punct pentru indisciplina si acte 1 punct pentru fiecare
raspuns bun la ghicitorile celorlalte grupe.
Reguli jocului:
-activitatea in grup se desfasoara in liniste fara a deranja colegii;
- numele fenomenului etse cuvant interzis in alcatuirea ghicitorii;
-prezentarea fenomenului trebuie sa se faca sugestiv, clar, respectand
realitatea
Material didactic: Fise cu cate un
careu cu litere amestecate in care copiii sa descopere, dupa o anumita regula,
numele unui fenomen din natura.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu