vineri, 9 mai 2014

Articol conferinta ,,Education First" , 9 mai 2014



Dezvoltarea limbajului preşcolarilor şi şcolarilor de vârstă mică: perspectiva tradiţională vs. metoda Montessori


Secţiunea: Limbă şi Comunicare

Ciungu Gabriela Cătălina,
Departamentul pentru Formarea Profesorilor,
Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei

ciungugabrielacatalina@yahoo.com


Abstract:

 De-a lungul timpului, importanţa cititului şi scrisului i–a determinat pe pedagogi să descopere şi alte modalităţi de abodare a acestei teme , în afara metodei tradiţionale. Au fost astfel concepute diverse teorii şi strategii ce îi ajutã pe copii, părinţi şi profesori, deopotrivã, sã facã din mediul şcolar un mediu propice pregãtirii copilului pentru viaţã. În prezent, este evidentã necesitatea de adaptare la nou a oamenilor. Societatea este într-o continuã mişcare şi, pentru a ne adapta, avem neapărată nevoie de instrumentele necesare reuşitei în carierã şi viaţa personalã.
Atât învãţãmântul de masã, cât şi pedagogiile alternative îşi propun sã îl ajute pe copil sã devinã omul de mâine, responsabil, pozitiv şi capabil sã înfrunte viaţa şi problemele ei. Peisajul educaţional actual le dă pãrinţilor posibilitatea de a alege pentru copilul lor cea mai bunã variantă de instruire, în funcţie de interesele, nevoile şi cerinţele sale specifice. Succesul şcolar depinde în mare mãsurã de motivaţie, iar mediul educaţional şi cadrul didactic îl pot sau nu motiva pe copil pentru învãţare. Merită subliniată o dată în plus importanţa mediului de dezvoltare în achiziţiile de limbaj ale preşcolarului şi şcolarului mic.
În acest context, lucrarea de faţă prezintă pe scurt direcţiile  legate de educarea şi dezvoltarea limbajului în preşcolaritate şi şcolaritatea mică prin prisma a douã mari sisteme de educaţie: învãţãmântul tradiţional şi pedagogia Montessori. Aspectele sunt prezentate sub forma unei succinte analize comparative ce are ca scop accentuarea diversitãţii concepţiilor pedagogice în ceea ce priveşte dezvoltarea limbajului scris şi oral la copii.

Cuvinte cheie: dezvoltare, limbaj, comunicare, mediu, Montessori

 1.    Factorul vârstă- în concepţia celor două pedagogii


În învãţãmântul tradiţional se considerã cã perioada propice pentru dezvoltarea limbajului oral şi scris este perioada preşcolaritãţii mari: 5-6 ani. La vârsta de 6 ani copilul atinge un înalt nivel de generalizare faţă de etapa preşcolarităţii. Poate grupa obiectele în funcţie de o anumită însuşire comună. Continuă şi în această etapă să rămână ancorat de concret şi face legături între acţiune şi cuvânt.
În stadiul şcolarităţii mici, copiii realizează cea mai mare evoluţie în ceea ce priveşte dezvoltarea psihică si cognitivă. Treptat, învăţarea organizată devine tipul fundamental de activitate. Şcoala îi ajută pe elevi sa dobândească cunoştinţe, priceperi şi deprinderi şi nu în ultimul rând , le oferă modele de viaţă.
La această vârstă, orizontul de cunoaştere al copilului se lărgeşte semnificativ, exprimarea este mai clară şi corectă, iar propoziţiile sunt dezvoltate. Copilul de vârstă şcolară mică poate lucra în cadrul unui grup, are formate deprinderile de ordine şi disciplină (Molan, 2010).
Dintr-o perspectivă uşor diferită, Maria Montessori considera cã cea mai beneficã perioadã pentru însuşirea limbajului oral şi scris se împarte în douã stadii:
→ naştere- 3 ani: perioada senzitivã pentru dezvoltarea limbajului. Aceastã perioadã reprezintã premisa cititului şi scrisului în pedagogia Montessori;
→ 3-6 ani: însuşirea cititului şi scrisului. Primii şase ani din viaţa copilului, este descrisa de catre Maria Montessori ca ,, perioada senzitiva pentru limbaj”.
Pedagogia Montessori demonstrează faptul că, învăţarea limbajului, se petrece în mod natural, spontan. Condiţia fundamentală este ca, în primii şase ani din viaţă, cei care îl înconjoară pe copil (familie, educator) să-i vorbească mult. Cercetătorii în

domeniu au demonstrat de altfel faptul că acei copii care sunt privaţi de comunicarea timpurie vor întâmpina ulterior diverse dificultăţi de învăţare şi dezvoltare (Montessori, 2006).

 

2.    Mediul educaţional - cum poate el influenţa formarea competenţelor de citit şi scris?

2.1 Mediul educaţional în învăţământul tradiţional

            Mediul în care copiii se dezvoltã este un aspect foarte important. Adesea, în învãţãmântul de masã, sala de clasã în care învaţã elevii din clasele I-IV nu se deosebeşte de clasele de elevi mai mari. Putem aşadar constata cu uşurinţă cã individualizarea învãţãrii în învãţãmântul de masã este destul de redusã.
            Mediul este gândit fragmentat, delimitând clar un spaţiu dedicat cadrului didactic şi un spaţiu dedicat elevilor. Cadrul didactic stă în faţa clasei, la catedră şi îi urmăreşte cu atenţie pe elevi. Însă catedra este ca o bariera impusă între cadrul didactic şi elevi. Elevii stau în bănci pe tot parcursul orei, neputând să se ridice sau să comunice cu ceilalţi colegi. Acest aspect îi impiedică să socializeze cu ceilalţi şi să lege relaţii de amiciţie, prietenie.
            Informaţia este transmisă tuturor elevilor în acelasi mod, însă nu toţi o percep la fel. Fiecare are nevoie de privirea, zambetul, vocea şi apropierea cadrului didactic. Acesta este un aspect la care învăţătorii lucrează şi pe care încearcă să îl schimbe prin reorganizarea mobilierului şi crearea cât mai multor activităţi în care elevii lucrează în echipe de câte doi sau grupuri mici.
            Importanţa mobilierului modular este dată de cele două caracteristici ale sale şi anume:
→ accesibilitatea materialelor educative adaptate nevoilor copilului;
→ oferirea libertăţii fiecărui copil de a explora şi a se dezvolta în ritmul său natural propriu.


Schimbări privind reorganizarea mobilierului sunt luate în discuţie în prezent în învăţământul de masă, ce doreşte a se adapta tuturor exigenţelor şi nevoilor copilului.

  Sală  de clasã învãţãmântul tradiţional

2.2 Mediul educaţional în pedagogia Montessori


                                                            Motto:,, Nu copiii trebuie să se potrivescă sistemului educaţional, ci educaţia trebuie să fie organizată în jurul copilului.”
(Maria Montessori)

            Pedagogia Montessori militeazã pentru mediul educaţional pregãtit. Mediul educaţional este considerat a fi baza însuşirii ulterioare a competenţelor de cãtre copii. Rafturile pe care se aflã materialele didactice sunt la nivelul copiilor, ajutându-i astfel pe aceştia sã-şi aleagã activitatea pentru care au disponibilitate în momentul respectiv. Este bine cunoscut faptul cã educatorul Montessori nu asistã pasiv la acţiunile copilului, ci îl urmãreşte permanent din ,,umbrã” şi intervine atunci când copilul întâmpinã o dificultate şi are nevoie de adult. Răbdarea, tonul vocii, mereu calm şi cald îl ajută pe copil să se ghideze în alegerea activităţii care i se potriveşte, din punct de vedere al dezvoltării sale şi pentru care are o deosebită atracţie şi curiozitate.
            Când mediul este pregatit în aşa fel încât copiii mici să poată lucra cu foarte puţin ajutor din partea adultului, îi ajutam de fapt să-şi dezvolte aptitudini de rezolvare a problemelor şi dezvoltarea autodisciplinei.
            Mediul este în aşa fel conceput încât, încă de la intrarea în sala de clasă, poţi distinge sectoarele de activitate (asemănătoare cu centrele de interes din învăţământul

preşcolar tradiţional). Copiilor le sunt prezentate materialele care le sunt destinate. Dacă îşi doresc să lucreze şi cu materialele potrivite pentru colegii mai mari, le este explicat faptul că, pentru a putea să lucreze cu ele, trebuie mai întâi să parcurgă activităţile potrivite vârstei lor.
            Clasele Montessori îi oferă copilului mic posibilitatea de a-şi dezvolta aptitudinile importante de limbaj, fiind concepute pentru a-i încuraja autonomia. Astfel, copilul îşi dezvoltă voinţa făcând alegeri (Mullinax, 1998), în deplin acord cu părerea Mariei Montessori, cea care considera că educaţia are menirea de a-l învăţa pe copil să gândească şi să acţioneze independent şi responsabil:”Un copil trebuie să-şi facă munca de unul singur şi trebuie să o ducă la bun sfârşit. Nimeni nu poate duce povara copilului şi nici nu poate creşte în locul lui.
            Lăsându-i copilului libertatea de a explora spaţiul educaţional,  îi dăm de fapt posibilitatea de a deveni autonom. Îngrădindu-i această libertate, îi suprimăm posibilitatea de a învăţa.

.   Mobilier grãdiniţa Montessori

 

3.    Metode de formare a competenţelor de citit-scris în educaţia presecundară

Metoda fonetică analitico-sintetică

Etapele parcurse în vederea formãrii deprinderii de citit-scris în învãţãmântul tradiţional sunt:
→  prealfabetarã: ce vizeazã exerciţii grafice şi de pronunţie;
→  alfabetarã: vizeazã însuşirea cititului şi scrisului;
            → postalfabetarã: se dezvoltã şi se sedimenteazã capacitãţile însuşite în etapa anterioarã. Se pune accentul cu precãdere pe conţinuturi.       
            Etapa în care se produce însuşirea citit-scrisului este perioada alfabetară. În această etapă se predă alfabetul limbii române în ordinea stabilită de abecedarul ales de către cadrul didactic.  Elevii vor învăţa citirea şi scrierea tuturor literelor din alfabet, precum şi pe cea a unor cuvinte uzuale şi propoziţii simple. Având în vedere că limba română este o limbă fonetică, metoda de bază folosită în predarea sunetelor şi literelor este  metoda fonetică analitico-sintetică, ce are un demers specific: propoziţie, cuvânt, silabă, sunet şi invers.
            Această metodă este impusă de particularităţile limbii române şi de particularităţile psihologice ale şcolarului mic. Ideea de bază a acestei metode este aceea că, încă din perioada prealfabetară, ea trebuie să devină un instrument de lucru pentru elevi. Acest lucru se poate realiza prin reprezentarea grafică a metodei: utilizarea simbolurilor grafice pentru propoziţie, cuvânt, silabă, sunet.
            Potrivit acestei metode, sunetul nou se află într-o silabă care formează, cu ajutorul altora, un cuvânt. Cuvântul, la rândul său, este parte componentă a unei propoziţii. Cuvântul ce conţine noul sunet nu trebuie să conţină mai mult de 2-3 silabe. Silaba în care se află sunetul predat trebuie să fie formată dintr-o vocală cunoscută şi sunetul de predat, în cazul în care acesta este o consoană sau  dintr-o vocală, dacă sunetul predat este o vocală, excepţie făcând : î, ă, â, care nu pot forma singure o silabă.
            Predarea utilizând metoda fonetică analitico-sintetică le oferă elevilor posibilitatea de a participa activ şi conştient la orele de Limba şi literatura română. Împărţirea cuvintelor în elementele componente fonetice, alcătuirea lor din litere alfabetului (decupat), apoi scrierea, citirea cuvintelor, desprinderea sensului cuvintelor şi sesizarea ideilor esenţiale necesită efort intelectual din partea elevului. În consecinţă, predarea folosind această metodă are o deosebită valoare educativă, deoarece dezvoltă întreaga personalitate a copilului ( Kincses I.V).

 Exemplu de material didactic folosit în învăţământul tradiţional


            Metoda Montessori
            In pedagogia Montessori, copiii învaţă mai întâi să scrie şi ulterior să citească. Pentru a învăţa să scrie, copiii parcurg următoarele etape:
            → dezvoltarea muşchilor mici ai degetelor prin: folosirea pensetelor ţinute cu cele trei degete responsabile actului scrierii;
            → exersarea mişcărilor scrisului prin activităţi precum: spălarea mesei, ferestrelor, podelelor de la stânga la dreapta folosind mişcări circulare;
            → experimentarea formei literelor prin: folosirea literelor din hârtie abrazivă;
            → experimentarea folosirii şi controlului creionul prin: trasarea de figuri geometrice, de litere şi numere după şablon.
            Maria Montessori reminteşte conexiunea directă dintre doi analizatori: vizual şi auditiv. Vorbirea se dezvoltă ca rezultat al auzului, prin expunerea la sunetele limbajului. Pentru dezvoltarea limbajului oral la copii este necesară cunoaşterea importanţei următoarelor aspecte:
            → vorbirea cu copiii mici şi ascultarea lor;
            → instruirea atenţiei copilului pentru a urmări sunetele şi zgomotele din mediu;
            → ghidarea copilului în vederea recunoaşterii sunetelor;
            → sprijinirea copilului pentru a face distincţia între sunete.
            Metoda Montessori pune accentul pe ,,a învăţa cum să înveţi”. Un mediu educaţional bine pregătit îi oferă copilului posibilităţi nelimitate să experimenteze noi situaţii de învăţare. Astfel, în clasele Montessori se desfăşoară următoarele activităţi:
            → activităţi din viaţa practică, care îi formează copilului rutine comportamentale şi îi dezvoltă o atitudine pozitivă faţă de muncă;
            → senzoriale, care încurajează dezvoltarea conceptualizării şi aptitudinilor de a observa;
            → de limbaj, care încurajează aptitudinile de vorbire;
            → matematice, care exersează gândirea cantitativă şi simbolică (Mullinax, 1998).

 Litere din şmirghel fin folosite în grădiniţele Montessori

Concluzii:
          Cele trei direcţii de abordare a dezvoltării limbajului sunt: factorul vârstă, mediul educaţional şi metodele abordate de cele două pedagogii în formarea competenţelor de citit şi scris.
Vârsta considerată propice pentru dezvoltarea limbajului se diferenţiază astfel :
             - Învăţământul tradiţional consideră ca fiind potrivită vârsta de 5-6 ani (preşcolaritatea mare);
            -  Pedagogia Montessori apreciză că limbajul cunoaşte o însemnată ascensiune  în perioada preşcolarităţii mici şi mijlocii: 3-6 ani.
Mediul educaţional este conceput în mod diferit:
            - În şcolile tradiţionale mediul este conceput fragmentat, delimitându-se clar două spaţii: unul dedicat cadrului didactic şi unul pentru elevi;
            - Instituţiile Montessori pun un deosebit accent pe organizarea mediului educaţional, considerând că acesta reprezintă premisa însuşirii ulterioare a competenţelor de către copii. Mobilierul este modular, permiţând astfel copiilor să se autoservească şi să îşi aleagă materialele dorite pentru activitate. Intervenţia adultului este discretă şi redusă.
• În ceea ce priveşte demersurile folosite pentru însuşirea citit-scrisului, distingem două metode cu principii solide la bază ce vizează însuşirea temeinică şi durabilă a celor două competenţe:
            - Învăţământul tradiţional ţine cont de caracteristica limbii române. Limba română, fiind o limbă fonetică, are la bază metoda fonetică analitico-sintetică, cu structură bine definită.
            - Pedagogia Montessori acordă importanţă aspectelor ce ţin de neurofiziologia copilului. Se pune accentul pe legătura dintre analizatori şi rolul lor în însuşirea scrisului şi ulterior a cititului. De aici şi ingenioasele materiale didactice ce stimulează în permanenţă trei analizatori: kinestezic, vizual şi auditiv.
            Privite în ansamblu, ambele sisteme de educaţie îşi doresc de la copil motivare pentru învăţare, competenţe trainic formate şi satisfacerea nevoilor specifice stadialităţii traversate de preşcolar şi de şcolarul mic.

      


 Referinţe bibliografice:


Kincses, I.V., (2011), Metoda fonetică analitico-sintetică şi rolul ei în învăţarea citit-scrisului, Ed. Rovimed Publishers

Molan, V., (2010), Didactica disciplinei <<Limba şi literatura românã>> în învãţãmântul primar, ,Bucureşti, Ed. Miniped

Montessori, M., (2006), Mintea absorbantă, trad. Marcel Căpraru, Drobeta Turnu Severin,  Editura A.P.A

Mullinax, M., Dinu, M., (1998), ,,Manual de instruire Montessori”, UNICEF



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu