Jocul la varsta scolara
Inclinarea balantei catre
invatare, ca activitate fundamentala, creeaza o complementaritate fercita
exprimata in faptul ca jocul devine o activitate compensatorie a invatarii
creand conditia de odihna pentru aceasta. Structura jocului se modifica in ceea
ce priveste continutul. Acesta devine mai complex, mai socializat datorita
influentei dominantelor activitatii de invatare si rationalizare.
Scolarul mic prefera jocurile in
care se impleteste imaginatia cu realitatea. Copiii initiaza jocuri de rol sau
de miscare, insa nu sunt neglijate nici jocurile sociale in cadrul carora
socializeaza, comunica, colaboreaza. Nevoia de miscare este satisfacuta de jocurile
in aer liber, de plimbarile cu trotineta, bicicleta, rolele sau practicarea
unor sporturi cum ar fi: inot, gimnastica, fotbal, baschet, handbal, volei,
karate etc.
In
sistemul influenţelor ce se exercita pe
diferite directii pentru cresterea actiunii formative a scolii, jocul
didactic are un rol important deoarece,
putand fi inclus in stuctura lectiei, se poate realiza o imbinare intre
activitatea de invatare si joc, imbinare care faciliteaza procesul de
consolidare a cunostintelor.
Datorita continutului si modului lor de
desfasurare , jocurile didactice sunt mijloace
eficiente de activizare a intregului colectiv al clasei , dezvolta
spiritul de echipa , de intrajutorare, formeaza si dezvolta unele deprinderi
practice elementare si de munca organizata .
Deseori , jocul didactic este folosit cu succes in orele
de activitate la alegere , in orele rezervate recapitularii materiei si in
orele ramase la dispozitia invatatorului , constituind in acelasi timp si un
mijloc eficient de control al gradului in care elevii si-au insusit cunostintele
.
Din punct de vedere cognitiv jocurile didactice
faciliteaza procesul de asimilare , fixare si consolidare a cunostintelor , iar
datorita caracterului sau formativ influenteaza dezvoltarea personalitatii
elevilor.
Invatarea si respectarea regulilor, spiritul
de echipa, consolidarea imaginii de sine, toate au efecte benefice asupra
dezvoltarii personalitatii elevului. La aceasta varsta se evidentiaza detasarea
rolului de tema , aceasta din urma fiind indicata de locul unde este plasata
actiunea.
Exemple de joc:,,De-a scoala”, ,,De-a magazinul” etc. Dupa
ce jocul a luat sfarsit, elevii asteapta evaluarea rezultatelor\ modului in
care s-a desfasurat jocul, de catre cadrul didactic sau parinte.
O clasificare a jocurilor se poate realiza din mai multe puncte de
vedere :
·
dupa continut ;
·
dupa obiectivele urmarite ;
·
dupa materialul folosit ;
·
dupa grupele de structuri si procese psiho-fizice preponderente in joc.
Dintre toate aceste criterii , cele mai
semnificative raman continutul si obiectivele.
Astfel , jocurile pot fi :
·
jocuri de dezvoltare a vorbirii ;
·
jocuri de cunoastere a mediului inconjurător ;
·
jocuri matematice ;
·
jocuri muzicale ;
·
jocuri de orientare in spatiu;
·
jocuri de miscare ;
·
jocuri pregatitoare , de deschidere sau sensibilizare , in vederea
intelegerii unor notiuni ;
·
jocuri aplicative cu functia de fixare a unor reguli sau procese si de
extindere a acestora asupra unor situatii noi .
Indiferent de denumirea pe care o folosim , jocul didactic trebuie sa
parcurga anumite etape :
a) organizarea bazei materiale
a jocului;
b) precizarea continutului si
sarcinilor jocului ;
c) stabilirea regulilor de joc
si explicarea lor ;
d) stabilirea etapelor jocului;
e) controlul rezolvarii
independente si corecte a sarcinilor jocului si a respectarii regulilor de joc
;
f) aprecierea finala a desfasurarii
jocurilor si a rezultatelor obtinute ;
g) eventuale indrumari pentru
receptarea jocului in recreatie sau acasa si pentru imaginarea unor variante
ale jocului .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu